Keskittääkö vai eikö – molemmissa tavoissa on hyvät puolensa ja etunsa.
Keskittämisellä tarkoitetaan sitä, että kaikki rekrytoinnit keskitetään yhdelle valitulle rekrytointikumppanille, jonka kanssa toteutetaan kaikki avainhenkilörekrytoinnit. Kohdennuksella taas tarkoitetaan, että kulloiseenkin rekrytointitarpeeseen etsitään kumppani, jolla on erityisosaamista kyseisessä roolissa ja laaja verkosto sopivien ehdokkaiden löytämiseksi. Kerron tässä blogissa kahdeksan syytä, miksi keskittäminen kannattaa.
Rekrytointi on yksi yrityksen tärkeimmistä HR-prosesseista, joka vaikuttaa suoraan organisaation menestykseen ja tulevaisuuteen. Kun organisaatio kasvaa, myös henkilöstötarpeet kasvavat ja tarvitaan uudenlaista osaamista sekä kyvykkyyttä. Osana strategista henkilöstösuunnittelua kannattaakin määritellä miten avainhenkilöiden rekrytoinnit hoidetaan laadukkaasti, tehokkaasti ja sujuvasti. Jos aikaa tai osaamista ei organisaatiossa ole riittävästi, kannattaa panostaa hyvän rekrytointikumppanin valintaan.
Mitä hyötyä on keskittää rekrytoinnit valitulle kumppanille?
-
- Varmistetaan rekrytointiprosessien korkea laatu ja yhdenmukaisuus
Ennalta sovituilla toimintatavoilla huomioidaan haettavan roolin erityispiirteet sekä liiketoiminnan ominaispiirteet, organisaation arvot ja kulttuuri. - Sparraustuki haettavan henkilön profilointiin
Kumppanilta tulee voida odottaa sparrausta ja haastamista haettavan roolin osalta. Onko rooli sellainen, että se tukee tavoitteiden saavuttamista nyt ja tulevaisuudessa? Mitä osaamista tehtävän hoitamiseen vaaditaan, ja mitkä veto- ja pitotekijät puhuttelevat kohderyhmää? - Rekrytointikumppanin asiantuntemus ja verkostot
Rekrytointikumppani tuo mukanaan asiantuntemuksen rekrytointitrendeistä sekä työkalut, verkostot ja tietokannat, jotka nopeuttavat prosessia. He tietävät, mitä kanavia ja menetelmiä kannattaa käyttää kohderyhmän tavoittamiseksi. - Ajan ja resurssien säästö
Kun rekrytoinnit keskitetään kumppanille, jolla on selkeät toimintamallit, säästyy merkittävästi aikaa. Kumppani huolehtii muun muassa työpaikkailmoituksista, hakemusten läpikäynnistä, haastatteluista ja viestinnästä. - Kustannustehokkuus ja skaalautuvuus
Pitkäaikaisiin kumppanuuksiin liittyy usein volyymialennuksia ja ennalta sovitut hinnoittelumallit, jotka tehostavat prosessia. - Hakijakokemuksen ja työnantajamielikuvan vahvistaminen
Ammattimainen ja sujuva prosessi sekä aktiivinen viestintä rakentavat positiivista työnantajakuvaa. Tämä hyöty ulottuu yksittäisten rekrytointien yli ja vaikuttaa laajemmin yrityksen maineeseen. - Kilpailuedun säilyttäminen
Parhaiden osaajien palkkaaminen auttaa yritystä tarjoamaan innovatiivisia ratkaisuja ja vahvistamaan asemaansa markkinoilla. Tämä lisää myös luottamusta henkilöstön, työnhakijoiden ja muiden sidosryhmien keskuudessa. - Parempi seuranta ja raportointi
Keskitetty yhteistyö mahdollistaa rekrytointien seurantaa, statistiikkaa ja jatkuvaa laadun kehittämistä. Hyvä kumppanuus perustuu avoimeen vuorovaikutukseen.
- Varmistetaan rekrytointiprosessien korkea laatu ja yhdenmukaisuus
Rekrytoinnin keskittäminen yhdelle kumppanille tuo mukanaan monia etuja. Se mahdollistaa sujuvamman ja tehokkaamman rekrytointiprosessin, parantaa hakijakokemusta, säästää resursseja ja kustannuksia sekä tuo asiantuntevuutta ja skaalautuvuutta. Yritykselle tämä voi olla ratkaiseva askel kohti laadukkaampia rekrytointeja ja parempaa työnantajamielikuvaa.
Kumppanuus kannattaa rakentaa pitkälle aikamatkalle – ei yksittäisiä rekrytointeja silmällä pitäen. Hyvä yhteistyö pohjautuu luottamukseen, vuorovaikutteiseen ja avoimeen kommunikointiin ja palautteen antoon puolin ja toisin.