ANONYYMI ASIAKASTARINA
Uuden strategian myötä asiakasyrityksemme (anonyymina asian arkaluonteisuuden vuoksi) organisaation johto päätti uudistaa rakenteensa kokonaisuudessaan. Muutos ulottui johtoryhmään, päällikkötasolle ja yksikkörakenteisiin. Yrityksen henkilöstöjohtaja kertoo, että ratkaisu ulkopuolisen avun hakemiseen syntyi nopeasti. Aiempi hyvä kokemus HR Legalin kanssa sai kääntymään tutun kumppanin puoleen.
– Kun koko johtoa ja koko organisaatiota koskee näin iso muutos, koettiin paremmaksi, että mukana on puolueeton juristi varmistamassa, että prosessi hoidetaan oikein.
Jo ensimmäisessä tapaamisessa syntyi luottamus. Henkilöstöjohtaja koki erityisen hyvänä sen, että muutosneuvotteluiden juridisen tuen ja ammattitaitoisen uravalmentajan pitämät muutosturvavalmennukset sai samassa paketissa.
– Muutoskokonaisuus oli hyvin paketoitu ja helppo ostaa. Selkeät moduulit antoivat heti ymmärrettävän kuvan siitä, miten etenemme.
HR Legalin puolelta tästä asiakkuudesta vastasi juridisten palveluiden johtaja, Eeva Engfelt, sekä muutosturvapalveluista vastaava, valmentaja ja konsultti, Tiina Alho. He molemmat kiittelevät asiakkaan ennakointia vaativan muutostilanteen johtamisessa:
– Asiakas otti riittävän ajoissa yhteyttä, jolloin pystyimme tukemaan heitä suunnittelussa parhaalla mahdollisella tavalla ja tekemään toimintasuunnitelman vaativan muutostilanteen eri vaiheisiin.
Juridinen selkänoja ja henkinen tuki
Muutos oli laaja: avainpositioita lakkautettiin ja uusia rooleja luotiin. Toimitusjohtaja edusti yksin työnantajaa, ja siksi juristin rooli oli ratkaiseva.
– Eeva oli mukana neuvottelutilanteissa juridisena asiantuntijana ja sihteerinä sekä huolehti, että prosessi meni oikein. Hän myös sparrasi toimitusjohtajaamme äärimmäisen vaikeassa tilanteessa ja auttoi punnitsemaan vaihtoehtoja.
Henkilöstöjohtajalle itselleen tuki merkitsi paljon.
– Eevan kanssa oli tärkeä käsitellä muutokseen liittyviä asioita. Hän ei puhunut vain lakia vaan mietti konsultatiivisesti, mikä on meille paras ratkaisu.
Yrityksen hallitus edellytti, että kaikki hoidetaan laadukkaasti ja lain mukaisesti. Ulkopuolisen juristin mukanaolo toi turvaa ja vakuutti myös henkilöstön.
– Muutosprosessi on ammattimainen ja ryhdikäs, kun mukana on juristi. Silloin kukaan ei voi kyseenalaistaa, menikö asiat oikein vai ei.
Eeva kuvailee HR Legalin toimintatapaa:
– Organisaation muutostilanteessa HR-juridisten palveluidemme ytimessä on lähestyä asioita kokonaisvaltaisesti ja liiketoimintalähtöisesti johtamisnäkökulmaa unohtamatta. Olen iloinen siitä, että tapamme toimia on välittynyt asiakaskokemukseen asti.
Esihenkilöt eivät jääneet yksin
Organisaatiossa haluttiin tukea myös esihenkilöitä, joiden harteilla oli muutoksen käytännön johtaminen.
– He saivat Tiina Alhon johdolla kaksiosaisen valmennuksen, jossa tilanteet käytiin etukäteen läpi ja annettiin konkreettiset ohjeet. Tee näin, sano näin, älä sano näin. Se toi varmuutta ja tasalaatuisuutta johtamiseen.
Valmennuksen myötä esihenkilöt uskalsivat kohdata vaikeat keskustelut inhimillisesti.
– Näin vaativissa muutostilanteissa tulee aina muutosreaktioita. Valmennukset tarjosivat konkretian lisäksi hyvän keskustelualustan erilaisille tunteille ja asioiden yhtenäiselle johtamiselle, Tiina kertoo.
Henkilöstöjohtaja kehuu lopputulosta:
– Saimme hyviä vinkkejä siitä, miten kohdata vaikeat tilanteet omana itsenään, ammattimaisesti. Tärkeää oli, että asiat hoidetaan mahdollisimman hyvin ja ihmisarvoa kunnioittaen.
Tulokset näkyvät arjessa.
– Henkilöstöpulssi osoittaa, että arki on pysynyt käynnissä. Tulokset eivät ole laskeneet, vaikka olemme olleet ison muutoksen keskellä, henkilöstöjohtaja iloitsee.
Kaikkia lähtijöitä tuettiin
Yksilölliset muutosturvavalmennukset olivat käynnissä artikkelin haastatteluhetkellä. Palautteet olivat olleet myönteisiä.
– Ihmiset ovat olleet tyytyväisiä, että vaikeassa tilanteessa tällainen tuki on tarjolla, henkilöstöjohtaja kertoo.
Puolet yksilövalmennettavista ovat työllistyneet 4–5 kuukauden sisällä valmennuksen aloituksesta. Tämä on hieno onnistuminen tässä markkinatilanteessa.
Oli hienoa, että asiakas pystyi tukemaan kaikkia lähtijöitä. Muutosturvan ulkopuolisille henkilöille järjestettiin CV- ja LinkedIn -klinikka, jonka sisällön osallistujat kokivat hyväksi. Osallistujat saivat vaikuttaa klinikan lopulliseen sisältöön, jolloin valmennus vastasi juuri tämän kohderyhmän tarpeita.
Kokemus, joka jätti hyvän jäljen
Henkilöstöjohtaja kuvaa yhteistyötä HR Legalin kanssa erittäin sujuvaksi.
– Oli aina sovittu aika asioiden käsittelylle. Prosessi pysyi käsissä ja kaikki eteni järjestelmällisesti. Eeva ja Tiina ovat helposti lähestyttäviä ja heidän kanssaan on helppo käydä keskusteluja hyvin vaikeistakin aiheista.
Kokonaisuudesta jäi tunne, että asiat hoidettiin laadukkaasti ja ammattimaisesti.
– Sekä minä että toimitusjohtajamme olemme tavattoman kiitollisia. Kaikin puolin tosi hyvä kokemus.
Eeva ja Tiina jakavat myös tunteen onnistuneesta yhteistyöstä:
– Säännölliset statuspalaverit mahdollistivat sen, että pystyimme auttamaan asiakasta parhaalla mahdollisella tavalla ja toimimaan yhdessä tilanteissa, jotka vaativat nopeaa reagointia.
Suositus muille muutosta suunnitteleville
Henkilöstöjohtajalla on selkeä viesti muille, jotka miettivät ulkopuolisen tuen hyödyntämistä:
– Ei kannata arkailla ottaa apua. Jo suunnitteluvaiheessa ulkopuolinen asiantuntija tuo näkökulmia ja vaihtoehtoja, joita ei muuten huomaisi. Kun samasta paikasta saa sekä juridisen avun että esihenkilö- ja muutosturvavalmennukset, kokonaisuus pysyy hyvin hallussa.
Lopuksi hän kiteyttää yhteistyön arvon organisaation tulevaisuudelle:
– Jos muutos hoidetaan hyvin, se on yrityksen eduksi. Meidän tapauksessa HR Legal teki siitä mahdollista.
