Työelämästä työelämystä – yrityksemme missio, joka resonoi itselleni vahvasti. Työnhakijana oli helppo kiinnostua yrityksestä, jonka missio on näin merkityksellinen. Halusin ehdottomasti olla osana työyhteisöä, joka puhuu inhimillisemmän työelämän puolesta ja haluaa olla rakentamassa työstä elämystä!
Miten inhimillisyys ja työelämys näkyvät uuden työntekijän näkökulmasta? Mitä konkreettista tai vähemmän konkreettista se tarkoittaa käytännön tasolla? Tässä havaintojani muutaman viikon kokemuksella uutena työntekijänä.
Tunnenko itseni tervetulleeksi? Onko muuta organisaatiota informoitu tulostani? Otetaanko minut hyvin porukkaan mukaan? Arvostetaanko osaamistani ja kokemustani? Näkyykö inhimillisyys osana yrityskulttuuria?
Ilokseni voin todeta, että voin aidosti vastata ”kyllä” edellä oleviin kysymyksiin. Tein itsestäni esityksen muulle organisaatiolle jo hyvissä ajoin ennen ensimmäistä työpäivääni. Minun tulostani informoitiin omaa tiimiäni ensimmäisenä, heti kun annoin siihen luvan. LinkedIn -kutsuja alkoi tulla jo ennen työsuhteeni alkua. Kohdatessani uusia työkavereitani tunsin, että olin odotettu ja arvostettu uusi työyhteisön jäsen. Esihenkilöni oli järjestänyt aikataulunsa niin, että minulle oli oikeasti aikaa – asia, jota arvostan suuresti. Työkalut olivat heti kunnossa. Ilmapiiri oli kaikin puolin lämmin, avoin ja välittävä. Ja minulle oli valittu ikioma ”buddy”. Tämä on yrityksen käytäntö, jossa jokainen uusi työntekijä saa itselleen oman kaverin, joka ottaa ko. henkilön siipiensä suojaan sopivalla ja yhdessä sovitulla intensiteetillä.
Pelkkä hyvä fiilis ei siivittänyt ensimmäisiä työpäiviäni, vaan kaikesta paistoi myös ammattimainen ote perehdyttämiseen. Siihen oli konkreettinen ja kokonaisvaltainen suunnitelma, jota noudatettiin. Esimerkiksi osana perehdytystäni sain varata johtoryhmäläisiltä ja kollegoiltani henkilökohtaisen ajan, joka mahdollisti sekä henkilökohtaisen tutustumisen että perehdyttämisen eri henkilöiden vastuualueisiin. Näin koko yrityksen toiminta alkoi pala palalta avautua itselleni. Tutustumisen jälkeen myös kaikki oman roolini kannalta keskeisimmän henkilöt tulivat minulle tutuiksi ja myös he saivat syvempää ymmärrystä minun taustastani ja osaamisestani. Näillä tapaamisilla rakennettiin ensi askeleet kohti luottamuksen rakentumista minun ja muun työyhteisön välille. Lisäksi perehdytyssuunnitelma varmisti käytössä olevien järjestelmien, ohjeistusten, materiaalien ja esim. tietoturva-asioiden systemaattisen läpikäynnin. Voin turvallisin mielin tehdä työtäni, kun tiedän että osaan toimia yrityksen toimintatapojen mukaan ja vähintään tiedän keneltä kysyä, jos olen epävarma.
Mihin olemme yrityksenä menossa? Mitä tavoittelemme? Mitä minulta odotetaan? Miten voin auttaa yritystämme onnistumaan?
Jos näihin kysymyksiin ei pysty vastaamaan, näyttäytyy yrityksen toiminta helposti lähinnä puuhasteluna ja aika epämotivoivana uuden työntekijän näkökulmasta. Selkeys tavoitteista raamittaa työntekoa ja antaa askelmerkit tekemiselle. Se auttaa myös priorisoimaan työtehtäviä kiireisessä arjessa.
Työelämys syntyy myös siitä, että tuntee itsellään olevan mahdollisuuksia vaikuttaa yrityksen onnistumiseen. Tunne siitä, että on oikeasti tärkeä palanen kokonaisuudessa myös onnistumisen kannalta, kiinnittää työntekijän positiivisella tavalla yritykseen ja sitouttaa ottamaan vastuuta ja tekemään parhaansa.
Meillä yrityksenä on selkeä suunta ja tavoitteet. Minua ilahdutti jo alkumetreillä se, että tavoitteet ovat selkeät ja läpinäkyvät ja ne kommunikoitiin itselleni jo hyvin varhaisessa vaiheessa. Tiedän siis mitä minulta odotetaan ja voin valjastaa osaamiseni yrityksen käyttöön parhaalla mahdollisella tavalla ja jakaa osaamistani myös kollegoilleni, kuten he ovat jo jakaneet myös minulle. Minulle on hyvissä ajoin kalenteroitu My way -keskustelu, jossa yhdessä esihenkilöni johdolla suuntaamme ajatuksemme tulevaan syksyyn ja onnistumiseni varmistamiseen. Kaikille on tärkeää se, että pääsen kukoistamaan uudessa työssäni ja onnistun. En siis tässäkään ole tavoitteideni kanssa yksin.
Miten yrityksessä suhtaudutaan uusien työntekijöiden havaintoihin ja kehittämisideoihin? Kannustetaanko vai lannistetaanko? Halutaanko hyödyntää ”tuoreita” silmiä, erilaisia kokemuksia ja ajatuksia?
Uusi työntekijä aloittaa työnsä yleensä uteliaana. Miten täällä toimitaan näissä tilanteissa? Miksi tämä asia tehdään juuri tällä tavalla? Kysymyksiä herää, kun aloittaa tutustumisretken uuteen organisaatioon, sen toimintatapoihin ja prosesseihin. Samalla saattaa nousta esiin sellaisia totuttuja toimintamalleja, jotka eivät enää toimikaan parhaiten tässä hetkessä tai keskeneräisyyttä, jos organisaatiota vielä rakennetaan kasvun myötä. Nämä ovat niitä kohtia, joissa avoin suhtautuminen kysymyksiin yleensä kannattaa. Ne organisaatiot, jotka uskaltavat välillä myös haastaa totuttuja tapoja, pystyvät uudistumaan ja ovat kyllä bonuksena onnistuneet luomaan sellaisen psykologisen turvallisuuden kulttuurin, jossa uskalletaan rakentavasti keskustella myös asioista, joista voidaan olla eri mieltä.
Minut on otettu tässäkin mielessä avosylin vastaan. Olen tuonut jotain kehitysideoita, en suinkaan siitä syystä, että nykyisissä toiminnoissa olisi mitään vikaa, vaan omia oivalluksiani sellaisista asioista, jotka ovat olleet toimivia ratkaisuja aikaisemman kokemukseni mukaan. Näihin on suhtauduttu hienosti. Eikä tämä luonnollisesti tarkoita sitä, että kaikkea tarvitsee mitenkään muuttaa, vaan on hienoa, että uskaltaa tuoda erilaisia ideoita esille, eikä niihin lähtökohtaisesti suhtauduta kielteisesti.
Työelämästä työelämystä! Sillä tiellä nyt ollaan ja mukana auttamassa myös asiakastyrityksiä rakentamaan työstä elämyksiä ihan jokaiselle työntekijälle.
Tässä esimerkkejä palveluistamme, joilla voimme auttaa organisaatiotasi tällä polulla: