Palkka-avoimuusdirektiivi (EU 2023/970) on osa Euroopan unionin laajempaa pyrkimystä vahvistaa sukupuolten välistä tasa-arvoa työelämässä. Direktiivin tavoitteena on varmistaa, että samasta tai samanarvoisesta työstä maksetaan sama palkka sukupuolesta riippumatta.
Suomessa direktiivin kansallinen täytäntöönpano on parhaillaan valmistelussa sosiaali- ja terveysministeriön (STM) asettaman työryhmän toimesta. Työryhmä julkaisi toukokuussa 2025 mietintönsä, joka on nyt kommentointikierroksella. Hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle syysistuntokaudella viikolla 39. Muutosten olisi näillä näkymin tarkoitus tulla voimaan 18.5.2026.
Seuraavassa tekstissä tiivistetään palkka-avoimuusdirektiivin ja hallituksen esityksen luonnoksen keskeisimmät velvoitteet.
Palkka-avoimuusdirektiivin taustalla on havainto siitä, että sukupuolten välinen palkkaero kaventuu EU-maissa liian hitaasti. Suomessa ero on pysynyt sitkeästi noin 16 prosentin tasolla, vaikka tasa-arvolaki on ollut voimassa jo vuosikymmeniä. Direktiivin tarkoituksena on vahvistaa samapalkkaisuuden periaatetta käytännössä, ei vain lainsäädännön tasolla. Tämä edellyttää konkreettisia toimia palkkauksen läpinäkyvyyden lisäämiseksi, työn vaativuuden arvioinnin yhdenmukaistamiseksi ja oikeussuojakeinojen tehostamiseksi.
STM:n työryhmän valmistelussa on korostettu, että nykyinen lainsäädäntö ei ole riittävä takaamaan tosiasiallista tasa-arvoa palkkauksessa. Työryhmän mukaan palkka-avoimuuden lisääminen on keskeinen keino puuttua perusteettomiin palkkaeroihin ja parantaa työntekijöiden mahdollisuuksia tunnistaa ja nostaa esiin epäkohtia.
Kaikenkokoisia organisaatioita koskevat velvoitteet:
Yli 100 henkeä työllistävät organisaatiot:
Palkka-avoimuusdirektiivin täytäntöönpanossa keskeiset viranomaiset ovat:
1. Kalenterivuoden päättyminen (31.12.2027)
Palkkatiedot kerätään kyseisen vuoden loppuun mennessä.
2. Palkkatietojen raportointi (30.4.2028)
Työnantajan on toimitettava edellisen vuoden palkkatiedot Tilastokeskuksen ja tasa-arvovaltuutetun käyttöön.
3. Mahdollisen yli 5 % palkkaeron toteaminen missä tahansa työntekijäryhmässä (1.5.2028 + 6kk)
Raportoinnin yhteydessä havaitaan, onko työntekijäryhmässä selittämätön palkkaero sukupuolten välillä.
4. Palkkaeron korjaaminen objektiivisilla kriteereillä tai maksamalla (1.5.2028 + 6kk)
Työnantajalla on mahdollisuus korjata perusteeton palkkaero luomalla objektiiviset ja sukupuolineutraalit kriteerit, joilla palkkaero selittyy. Toisena vaihtoehtona on suoraan maksaa ero työntekijöille. Tämä voi kuitenkin vaikuttaa koko palkkarakenteeseen ja edellyttää huolellista arviointia, jotta ei synny uusia epäoikeudenmukaisuuksia tai ristiriitoja palkkausjärjestelmän sisällä.
5. Yhteisen palkka-arvioinnin laatiminen yhdessä työntekijöiden edustajien kanssa (viimeistään seuraavan vuoden 30.4.2029)
Jos palkkaeroa ei ole korjattu, työnantajan on laadittava yhteinen palkka-arviointi yhteistyössä henkilöstön edustajien kanssa.
6. Perusteettoman palkkaeron korjaaminen (viimeistään 6 kk arvioinnin jälkeen, 31.10.2029)
Arvioinnin valmistuttua työnantajan on toteutettava korjaavat toimenpiteet kohtuullisessa ajassa. Käytännössä lakimuutos velvoittaa siis työnantajat korjaamaan 1,5 vuoden kuluessa raportointivelvollisuudesta. Tämä on HR:n vuosikellossa todella lyhyt aika.
7. Viranomaisten toimintamahdollisuudet
Mikäli työnantaja ei ole noudattanut raportointivelvoitteitaan, tasa-arvovaltuutettu voi määrätä laiminlyöntimaksun, joka voi olla suuruudeltaan 5 000–80 000 euroa. Jos työnantaja ei ole huolehtinut velvoitteistaan, mm. tasannut perusteetonta palkkaeroa oikea-aikaisesti, tasa-arvovaltuutettu voi tehdä esityksen yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnalle, joka voi velvoittaa työnantajan toimiin sakon uhalla.
Vielä on liian aikaista sanoa, voisiko viranomainen hyväksyä ylläkuvattua aikataulua pidemmän työnantajan toimintasuunnitelman.
Työnantajien on syytä aloittaa valmistelut hyvissä ajoin ennen lain voimaantuloa. Tämä tarkoittaa muun muassa palkkausjärjestelmän ja roolikuvauksien päivittämistä, palkkakartoituksen toteuttamista ja palkkaerojen syiden analysointia. Suosituksemme on, että työnantaja tarkastelee, onko missään henkilöstöryhmässä yli 5% perusteettomia palkkaeroja ja pyrkii tasaamaan näitä jo ennen sääntelyn voimaantuloa.
Henkilöstöviestinnän merkitys korostuu uudessa sääntely-ympäristössä. Työntekijöille on tiedotettava heidän oikeuksistaan ja siitä, miten he voivat pyytää tietoja omasta ja vertailukelpoisesta palkkatasosta. Työnantajan on myös varmistettava, että sisäiset käytännöt tukevat läpinäkyvyyttä ja tasa-arvoa.
Pohdituttavatko palkka-avoimuus ja EU:n palkka-avoimuusdirektiivin vaikutukset? Tutustu lisää aiheeseen nettisivuillamme tai ota rohkeasti yhteyttä asiantuntijoihimme – autamme mielellämme!