Kokemuksia

Metos Oy Ab hyödyntää työsuhdejuridiikkaa help desk –palveluna

Kirjoittanut HR Legal | 14.6.2023

Metos Oy Ab on ammattikeittiölaitteiden ykkösosaaja ja ollut jo yli 100 vuoden ajan varustamassa suomalaisia ammattikeittiöitä. Metoksen missiona on auttaa ammattikeittiöitä menestymään ja tätä työtä tekee Suomessa noin 350 ammattilaista. Metoksen HR-johtajana toimii Jenni Kosonen ja hänellä on HR-tiimissään lisäkseen kolme henkilöä.   

Metos on jo useamman vuoden ajan hyödyntänyt HR Legalin asiantuntemusta työsuhdejuridiikkaan liittyvissä kysymyksissä. Tässä jutussa Jenni kertoo kokemuksiaan yhteistyöstä, miksi konsultointiapua on hankittu ja mitä hyötyä siitä on.  

– HR-työhön liittyy niin monta lakia ja näkökulmaa, että on mielestäni mahdotonta tietää kaikkea. Tavalla tai toisella HR:llä täytyy olla juridiikan syväosaaminen käytössään ja meille ratkaisu ostaa konsultointipalvelua on toiminut hyvin.  

Metos hyödyntää työsuhdejuridista konsultointipalvelua help desk -tyylisesti, kun kaivataan sparrausapua ja vahvistusta omalle ajattelulle.     

– Useimmiten kysymme tyypillistä tapaa toimia johonkin tiettyyn asiaan liittyen. Haluamme varmistuksen, että teemme ”by the book” eli apu toimii ikään kuin näkökulman vahvistuksena ja yksityiskohtien tarkistamisena. Saan konkreettisia vastauksia ja ratkaisuja, joissa huomioidaan HR:n näkökulma ja arki, ja joiden avulla pääsen etenemään nopeasti.  

Jenni kokee, että yhteistyö sujuvoittaa arkea ja on monella tapaa helppoa sekä hyödyllistä.  

– Suurin hyöty on se, että vapautuu energiaa muihin asioihin. Ei tarvitse miettiä mitä kautta asioita selvittäisi, vaan voi tutulta yhteyshenkilöltä kysyä. Samalla opin myös uutta, kun saan viimeisimmän tiedon, miten jokin asia tai tilanne kannattaa hoitaa. Koen tämän olevan matalan kynnyksen konsultaatioapu, asian ei tarvitse olla kovin iso ja monimutkainen, että voi kysyä.