Blogi

Ulkoinen rekrytointikonsultti on yrityksesi työnantajamielikuvalähettiläs

Kirjoittanut HR Legal | 31.5.2024
 
Rekrytointia toteutettaessa, työnantajamielikuvalla on keskeinen rooli huippuosaajien houkuttelemisessa. Vaikka yrityksen omat toimenpiteet esimerkiksi markkinoinnin ja kulttuurin rakentamisen keinoin ovat tietenkin tärkeitä työnantajamielikuvan muokkaamisessa, ulkoisen rekrytointikumppanin roolia ei tule kuitenkaan aliarvioida.  
 
Tässä kirjoituksessa annan muutaman teeman vinkiksi, mitä rekrytointipalvelun oston yhteydessä kannattaa selvittää. Kerron myös pointteja, miksi ulkoinen rekrytointikumppanisi on enemmän kuin vain palveluntarjoaja, nimittäin erittäin tärkeä työnantajamielikuvalähettiläs, pahimmassa tapauksessa sen naarmuttaja.  

Selvitätkö, miten kumppanisi edustaa yhtiösi työnantajamielikuvaa?  

Ulkoista rekrytointikumppania käytettäessä, me konsultit toimimme yrityksesi kasvona ja ensikontaktina potentiaalisille tuleville asiantuntijoille. Konsulttina meillä on ratkaiseva rooli työnantajamielikuvan viestimisessä, kertoen yrityksesi kulttuurista, arvoista ja uramahdollisuuksista. Mitä paremmin konsulttina pystyn kuvailemaan ja kertomaan yhtiöstänne ja tavastanne toimia työpaikkailmoituksessa, lisätietoja kyseltäessä, ja tietenkin haastatteluvaiheessa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä saat eteesi short-listan ehdokkaista, jotka ovat aidosti kiinnostuneita ja motivoituneita ehdokkaita. Tämä tietenkin johtaa parempaan kulttuuriseen sopivuuteen sekä uuden työntekijän sitoutumiseen yhtiöösi.  

On siis ensiarvoisen tärkeää rekrytointipalvelun ostajana osata vaatia kumppanilta kykyä kertoa, miten työnantajamielikuvasta huolehditaan rekrytointiprosessin aikana, oli sitten kyseessä suora- tai ilmoitushaku.  

Miksi ulkoinen rekrytointikumppani on tärkeää arvioida tästä näkökulmasta?  

Rekrytointi on aina riski, eikä vähiten myös työnantajamielikuvan kannalta. Niin kuin aiemmin todettiin, rekrytointikonsultteina me toimimme usein ensikontaktina potentiaalisiin osaajiin nähden, joskus ainoana kontaktina. Olemme se taho, joka viestii ehdokkaille rekrytointiprosessin aikana prosessin etenemisestä ja tilannetiedoista, sopii aikataulut, puhuu tunteja puhelimessa kertoen avoimesta roolista yhtiössänne, sekä myy tätä avointa roolia joka hetkessä osaajille potentiaalisena uutena työpaikkana.  

Tässä yhtälössä on hyvin monta riskin paikkaa, jossa työnantajamielikuvan välittäminen voi mennä myös pieleen.

Rekrytointi on herkkä laji, sillä olemme tekemisissä monelle elämän yhden tärkeimmän asian kanssa, uran ja työpaikan. Sanomattakin siis selvää, että jos rekrytointiprosessin aikana ei konsulttina toimi kunnioittavasti, rehellisesti ja sanojensa mittaisesti, voi moni rekrytoinnissa mukana oleva ehdokas miettiä; ”Miksi tämä yhtiö on palkannut tällaisen konsultin hoitamaan rekrytointia? Onko tämä yhtiön tapojen, arvojen ja kulttuurin mukaista toimintaa?”  

Avoimen yhteistyön vaikutus hakijakokemukseen  

Mitä avoimemmin ja tiiviimmin teet yhteistyötä ulkoisen rekrytointikumppanin kanssa, sitä paremman hakijakokemuksen luot välillisesti rekrytointikumppanin kautta. Rekrytointikonsulttina toiminatavoillani ja erityisesti hakijaviestinnällä on erittäin suuri vaikutus hakijakokemukseen. Hakijakokemuksella taas on suora yhteys rekrytoivan yrityksen työnantajamielikuvaan. Ei ole yksi tai kaksi kertaa, kun olen saanut palautetta rekrytoinnissa mukana olleilta hakijoilta siitä, että vaikka he eivät tulleet valituksi, prosessista jäi kuitenkin hyvä mieli ja mielikuva rekrytoivasta yrityksestä säilyi positiivisena.  

Rekrytointipalvelun ostajana ja kumppania valitessa, rohkaisen sinua ostajana selvittämään, miten konsultti varmistaa hyvän hakijakokemuksen.  

Summa summarum! Rekrytointikonsultin TOP3-vinkit seuraavaan rekrytointipalvelun ostohetkeesi:  

  1. Rekrytointipalvelusta tarjousta pyytäessäsi, kysele konsultilta työnantajamielikuvaan ja hakijakokemukseen liittyviä kysymyksiä. Minkälaisilla toimintatavoilla, menetelmillä tai järjestelmien tarjoamilla mahdollisuuksilla konsultti varmistaa hyvän mielikuvan syntymisen yrityksestäsi? 

  2. Käytä aikaa! Usein rekrytointipalvelu ulkoistetaan ajan puutteen vuoksi, käytä silti aikaasi hieman enemmän avoimen roolin määrittelemiseen, organisaatiokulttuurisi avaamiseen, toimintatapojen läpikäymiseen ja ylipäätään asioihin, jotka nykytyöelämässä ovat merkityksellisiä kriteereitä osaajille, kun he valitsevat seuraavaa työpaikkaansa.  

  3. Jaa tietoa! Mitä enemmän pystyt avaamaan konsultille tilannetta ja tietoa, minkälaiseen ympäristöön henkilö tulee rekrytoitumaan, sekä hyvässä että pahassa, sitä onnistuneempi rekrytointi tulee mitä todennäköisimmin olemaan. Avoin kommunikaatio rekrytointikumppanin kanssa luo positiivista hakijakokemusta, työnantajamielikuvaa sekä mahdollisuuden parhaaseen mahdolliseen matchiin työnantajan ja työntekijän välillä.  

 

Voimmeko auttaa teitä onnistumaan rekrytoinneissa?